Accounting & Reporting bij Vroon: "Zonder wrijving geen glans"

Met meer dan een eeuw aan ervaring en een vloot van ruim 160 schepen navigeert Vroon behendig door de onstuimige markt van de internationale scheepvaart. Iedereen binnen de shipping company heeft inmiddels zeebenen en is daarmee bestand tegen de deining en het zware weer. Volgens Richard Geevers, Accounting & Reporting manager, heeft dit te maken met de traditionele waarden binnen Vroon. “Het vervoer van goederen over zee gaat ver terug in de geschiedenis”, vertelt Richard Geevers. “En hoewel kennis van wind en windrichting wat minder belangrijk is geworden in de business, blijft de kern van wat we doen gelijk: veiligheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid.

Accounting & Reporting bij Vroon: "Zonder wrijving geen glans"

Niets voor cowboys

Richard Geevers werkt sinds 2008 als financial bij Vroon. Het begon als een interim-opdracht: voor een periode van een maand was zijn inzet nodig om een probleem te helpen oplossen. Maar die vier weken werden vier maanden. Ruim vier jaar later staat hij aan het roer van de afdeling Accounting & Reporting. “Toen ik begon was de markt overdreven overspannen. Waar een schip bijvoorbeeld normaal 9000 dollar per dag  verdient, was dat destijds wel 150.000 dollar. Daarom kocht iedereen een schip en gooide het op zee. Of je nu verstand van de scheepvaart had of niet; in de branche verdiende je in die tijd geld als water. Er waren te veel partijen actief die zich alleen interesseerden in snel rijk worden. Een schip is niets voor cowboys; zeggen wij hier. Onze mannen en vrouwen aan boord kost het letterlijk elke dag bloed, zweet en tranen om de schepen veilig te opereren. Het merendeel van de scheepvaart speelt zich nu eenmaal af op de onvoorspelbare zee.”

Innovatie

Bij Vroon zijn ze blij dat het tij is gekeerd en in de business het kaf weer van het koren wordt gescheiden. “Ons voordeel is de diversiteit van onze vloot. Wij managen
en werken met heel veel verschillende schepen, waardoor we heel specifiek kunnen inspelen op de wensen van onze klanten”, legt Geevers uit. “Zo denken we op het moment bijvoorbeeld met een klant mee over het concept van een hotelboot die je kunt inzetten bij het onderhoud aan windmolens op zee. Want hoe onderhoud je anders een park met honderden molens? Dat lukt nu eenmaal niet op de fiets.” Ook denkt Vroon continu na over de innovatieve inzet van haar bestaande schepen. Een belangrijk aspect daarbij is ‘slow steaming’, een methode waarmee veel brandstof wordt bespaard.

Schoon schip

Verder onderscheidt Vroon zich van andere spelers in de markt door in deze tijd het offensief te zoeken. Geevers: “Wij kijken bijvoorbeeld nog naar bedrijfsovernames en de kansen om tweedehands schepen op te kopen. Zo proberen we waar mogelijk schoon schip te maken in de business en zelf verder te groeien.” Toch blijft het motto van Vroon hetzelfde: ze doen namelijk niet in ‘groot’. “In onze business zijn er maar een paar grote vissen en een heleboel kleintjes. Wij zoeken de ruimte ertussen op.” Over vijf jaar hoopt Vroon aanzienlijk gegroeid te zijn. “Maar dan alleen omdat we met bijvoorbeeld een verdubbeling van de vloot nog leukere projecten kunnen  uitvoeren. Wij gaan nu eenmaal niet simpelweg voor het project dat financieel het meeste oplevert, andere variabelen zijn net zo belangrijk. Omdat het bijvoorbeeld een compleet nieuw project voor ons is, waar we weer iets van kunnen leren. En, even belangrijk, don’t forget to have fun!”

Kapitaalintensief

Naast innovatie en duurzaamheid, heeft financiering de onophoudelijke aandacht van Vroon. Door de wereldwijde crisis staat dit volgens Geevers aanhoudend onder druk. “De oude financieringsmodellen zijn nauwelijks meer van toepassing. Banken houden de hand stevig op de knip: het lijkt voortaan meer een kwestie van geld lospeuteren. Welke mogelijkheden zijn er dan nog? Hoe bouw je een structuur die ons kapitaalintensieve businessmodel ondersteunt? Dat blijft een uitdaging voor ons en in het bijzonder voor de financiële afdeling. Want een schip dat 25 jaar meegaat, kost al snel 20 tot 30 miljoen dollar. Dus dan is het leuk dat je een project hebt dat de lading dekt voor drie maanden, maar daarna moet je nog ruim 24 jaar zaken doen met elkaar. Daarom is bij Vroon vertrouwen ook zo belangrijk, in onze mensen en onze relaties. Je kunt namelijk wel honderd contracten opstellen, maar het begint toch allemaal met een handdruk. Naar elkaar uitspreken dat je er samen voor gaat: then you’re good for it.”

Verantwoord gedachtegoed

Vertrouwen, veiligheid en verantwoordelijkheid: bij de manager van Accounting & Reporting staan deze drie v’s hoog in het vaandel. “In ons vak mag integriteit niet ter discussie staan, terwijl toch bijna alles bespreekbaar moet blijven. Wij leren onze mensen dan ook kritische vragen te stellen en hun eigen koers te varen. Dat geldt voor de medewerkers aan boord én voor de medewerkers op kantoor. Alles draait bij Vroon om de processen; je moet dus wel goed snappen waarom iets gebeurt. Mensen die alleen volgens het boekje handelen en zelf niet nadenken, kunnen we hier niet gebruiken. Niet op het schip, maar ook niet binnen de complexe onderneming die continu in beweging is. Die mentaliteit kunnen we ons gewoonweg niet veroorloven.” Eigen verantwoordelijkheid als gedachtegoed, dat voert Vroon ver door. “Wij trainen onze mensen om onderbouwd tegen hun leidinggevende in te gaan. Hier kennen wij geen: ‘Dat doen wij al jaren zo’ of ‘Dat is hoe het hier werkt’. Met zulke mensen valt hier geen land te bezeilen.”

Finance professionals

Vroon is in alles op zoek naar het optimum, ook op de financiële afdeling, waar meer telt dan alleen de cijfers. Richard: “Nieuwe administrators hebben in het begin vaak het zweet op het voorhoofd staan als ze een betaling moeten voorbereiden van 1 miljoen dollar, iets wat binnen Vroon regelmatig voorkomt. Maar na een paar maanden zijn ze daar wel overheen. Dan moet je ze juist weer even helpen een dergelijk bedrag in perspectief te zetten, want het blijft natuurlijk veel geld.” Met een grote mate van eigen verantwoordelijkheid en ieders gedrevenheid om het maximale uit het werk te halen, komt het hier en daar natuurlijk ook wel eens tot een aanvaring. “Maar daar zijn we hier niet vies van”, aldus Richard. “Dat is ook terug te zien binnen het team van Vroon. Zo zijn veel van onze managers hier als de Noord- en de Zuidpool. En dat levert letterlijk een samenwerking op die het beste is van twee werelden. Zonder wrijving geen glans!”

Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. Instellingen Direct Accepteren
sluiten