Opdrachtgever van het eerste uur: Fokker Aerostructures

Hij heeft de laatste tijd standaard zes à zeven professionals van USG Finance ‘in huis’. Ton Huggers, Financial Director Commercial Business Lines van Fokker Aerostructures B.V., is een van de opdrachtgevers van het eerste uur. Het eerste contact stamt uit zijn tijd bij Douwe Egberts/Sara Lee. “Ik weet nog dat ik onder de indruk was van destijds Controls betrokkenheid bij zowel de eigen kandidaten als onze organisatie. Oprechte betrokkenheid, die je ook terugzag in de kwaliteit van de matches. Want laten we eerlijk zijn: als je verantwoordelijk bent voor inhuur, word je altíjd op handen gedragen. Maar bij Control, dat nu USG Finance heet, was het ‘echt’.”

Opdrachtgever van het eerste uur: Fokker Aerostructures

Huggers startte in 2000 bij Douwe Egberts als Manager Financial Administration van het administratieve shared service center. Zijn afdeling telde een kleine zestig mensen. “We hadden regelmatig ‘inleners’ nodig, dus we waren een gewild object voor acquisitie”, aldus Huggers. “In die tijd is ook het contact met Lennaert de Hertog ontstaan, een van de oprichters van het voormalige Control, het huidige USG Finance. Douwe Egberts werkte met een aantal preferred suppliers, maar er was ook ruimte om met andere partijen te werken. Lennaert kwam met een goed voorstel, dus ik besloot om het te proberen. Dat ging meteen goed. Iedere accountmanager komt natuurlijk met prachtige verhalen, maar het moet uiteindelijk wel waargemaakt worden. Lennaert en zijn organisatie nam onze organisatie, onze wensen én onze cultuur in zich op en kwam vervolgens met een ijzersterke match die zich ook nog eens in de praktijk wist te bewijzen. Dan scoor je punten.”

Relatiebeheer

Dat de eerste plaatsing bij Douwe Egberts geen toevalstreffer was, werd al snel duidelijk. Ook volgende plaatsingen verliepen prima. “USG Finance kwam als ‘kleintje’ binnen en moest zich onderscheiden. Je merkte dat er veel meer aandacht was voor de eigen kandidaten dan bij andere partijen. Dat bleek niet alleen uit de kwaliteit van de matches, maar ook uit het verloop van de opdrachten. USG Finance stak geregeld het hoofd om de hoek om te kijken of alles voor beide partijen naar wens verliep. Dat relatiebeheer is in de loop der jaren overigens alleen nog maar beter geworden. Relatiemanagers van USG Finance zijn altijd stand-by en lopen regelmatig binnen om te evalueren hoe het gaat. Je voelt echt dat er een hele organisatie achter die ene kandidaat zit. Een soort van thuishonk met een eigen identiteit en een eigen cultuur. De terugkomdagen die USG Finance voor het personeel organiseert, zijn in dat opzicht heel waardevol.”

Heinz

In 2003 maakte Huggers de overstap naar Heinz. Als Controller Foodservice Northern Europe had hij echter geen directe zeggenschap meer over inhuur. Toch bleef het contact met USG Finance bestaan. “Ik was natuurlijk een stuk minder interessant geworden voor interim bureaus, dus veel contacten verwaterden. Maar USG Finance bleef mij een paar keer per jaar bellen. Gewoon om te vragen hoe het mij verging en om even bij te praten. Heel ongedwongen. Ondertussen hoorde ik dat USG Finance ook een behoorlijke groei doormaakte. Dat vond ik interessant om te horen.”

Fokker

Inmiddels is Huggers alweer ruim vijf jaar actief voor Fokker Aerostructures B.V., een onderdeel van Stork. Toen hij aantrad als Manager Planning & Control liep hij – met de jaarafsluiting voor de deur – meteen tegen capaciteitsproblemen aan. “HRM was toen onvoldoende in staat om mij snel een oplossing te bieden en na enig overleg kreeg ik toestemming om mijn eigen contacten aan te boren. Ik moest meteen aan Lennaert denken. Nog dezelfde dag heb ik hem gebeld met de vraag om binnen een week drie goede kandidaten voor te stellen. Amper een week later zat ik met drie uitstekende financials om de tafel en had ik ineens een luxeprobleem. Het was een enerverende tijd. Fokker maakte roerige tijden door, de complete organisatie zat in een transitie, de inkt van mijn eigen contract was nauwelijks droog en nu stond ik voor een belangrijke beslissing. Het moest snel, goed én tegen een concurrerend tarief. Achteraf was het de investering meer dan waard.”

Frisse wind

Ondertussen veranderde het management en waaide er een frisse wind door de organisatie. Huggers had in de tussentijd zelf ook al geconcludeerd dat er wijzigingen noodzakelijk waren binnen de financeafdeling. Via de inhuur van jonge talenten breken met de zittende cultuur, dat was het idee. Huggers: “Via het High Potential Program van USG Finance haalden we een aantal jonge financials in huis. Mensen met een moderne opleiding, nuttige basisvaardigheden en een breder blikveld. Praktische types die open vragen durven te stellen en niet weglopen als ze een nieuw systeem moeten leren kennen. Belangrijke vraagstukken hoefden ze niet op te lossen, het ging er mij om dat de effectiviteit en productiviteit omhoog gingen. Bijvoorbeeld via slimmere databases, betere spreadsheets en meer van die handigheidjes. Gelijk bij de eerste persoon merkte je het verschil. Bepaald overtypewerk dat dagen in beslag nam, werd met één druk op de knop overbodig gemaakt. Dat bood perspectief.”

Verbeterslag

Onder leiding van Huggers werd central reporting losgehaald van de boekhouding. “Terwijl de organisatie volop in beweging was, stelden wij ons het doel om een flinke slag te maken in kwaliteit, efficiency en productiviteit. Iets wat met de bestaande bezetting niet zou lukken. Zes extra financials hadden we nodig, zo was de conclusie. Hoewel het plan goed doordacht was, kregen we er niet een-twee-drie goedkeuring voor. De overname van Stork door een private equity investor hielp uiteindelijk om het toch voor elkaar te krijgen. Er kwamen namelijk opeens veel vraagstukken los en de informatiebehoefte groeide en veranderde. Met als gevolg dat ons pleidooi op meer begrip kon rekenen.”

Goede afspraken

USG Finance had op dat moment geen unieke positie bij Fokker. “We wilden niet afhankelijk zijn van één partij, maar USG Finance kwam wel vaak als beste uit de bus”, aldus Huggers. “Kwaliteit was geen punt van discussie; prijs wel. Eens te meer omdat iedere plaatsing apart werd geregeld. Nu we zo veel mensen tegelijk nodig hadden, was de tijd rijp om goede afspraken met elkaar te maken. USG Finance pakte dat uitstekend op. Door vanuit een open houding met elkaar in gesprek te gaan, kwamen we tot een samenwerkingscontract dat veel verder ging dan een concurrerend tarief alleen. Zo is bijvoorbeeld ook de borging van kennis geregeld en zijn er afspraken gemaakt over opleiding. Jonge financials die rechtstreeks uit de schoolbanken bij USG Finance komen, kunnen bij ons ervaring opdoen. Uiteraard tegen zeer lage tarieven, maar daar staat een geweldige ontwikkelingscurve tegenover bij een internationaal toonaangevend bedrijf. Waar de meeste financials de eerste jaren van hun carrière stapels facturen zitten in te voeren, ben je bij Fokker vanaf dag één controller. Dit alles in de wetenschap dat de finance professionals gemiddeld twee jaar bij ons blijven. Als ze na die twee jaar vertrekken, hebben ze behoorlijk wat ervaring en kan USG Finance ze tegen een goed tarief in de markt zetten.” Vergelijkbare afspraken zijn ook gemaakt ten aanzien van zogeheten bankzitters. Financials die niet direct uitzicht hebben op een nieuwe opdracht, kunnen vrijwel altijd bij Fokker aan de slag. Huggers: “We zetten deze mensen op relatief eenvoudige klussen, zodat ze zich nuttig maken en tegelijkertijd onze organisatie leren kennen. Zodra een van onze controllers vertrekt, zit de gedoodverfde opvolger al klaar. USG Finance durft out of the box te denken. Dat waardeer ik enorm. Zo kom je pas echt tot een win-winsituatie.”

Bewezen prestaties

De overeenkomst is ondertussen alweer uitgebreid. “We hebben nu ook vastgelegd hoe het werkt als iemand van USG Finance in vaste dienst wil komen bij Fokker”, aldus Huggers. “Wij gaan de mensen van USG Finance niet actief benaderen, maar als ze zichzelf melden dan zijn er natuurlijk wel mogelijkheden. We vinden allebei dat mensen niet beperkt mogen worden in hun ambities.” Huggers heeft in de tussentijd ook een carrièrestap gemaakt. Hij is nu Financial Director Commercial Business Lines. Hoewel hij formeel niet meer verantwoordelijk is voor inhuur, lopen de contacten met USG Finance nog wel via hem. “De samenwerking met USG Finance is nog steeds even hecht. Ook de mensen om mij heen hebben gezien dat het werkt, dus de naam is gevestigd. We werken al meer dan vijf jaar samen en in die tijd heb ik hooguit twee keer meegemaakt dat een kandidaat niet uit de verf kwam. Dat kan natuurlijk gebeuren. Maar ook dan wordt het meteen prima opgelost.”

Factor prijs

Hoewel Huggers uitermate te spreken is over het partnership met USG Finance, houdt hij de deur open voor andere bureaus. “We moeten onszelf niet in slaap sussen door alle knikkers in één korfje te leggen. Daarom heb ik hier ook altijd één of twee financials van andere aanbieders zitten. Op dit moment verkeren we in een goed spanningsveld tussen prijs en kwaliteit. Prijs is en blijft een cruciale factor, maar zeker niet de enige. Ik wil voor een goede prijs een goede kandidaat; niet voor een lagere prijs een twijfelgeval. Er zijn partijen die hier een voet tussen de deur willen krijgen en een financial aanbieden voor een weggeefprijs. En natuurlijk trap je daar wel eens in. Maar als puntje bij paaltje komt, is prijs niet de basis voor een structurele relatie. Het gaat om meedenken en oplossingen bieden.”

Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. Instellingen Direct Accepteren
sluiten