Rob Zandbergen over USG Finance Professionals: “Pas als je de mensen kent, weet je écht wat je gekocht hebt”

Een bedrijfsovername is allang niet nieuw meer voor Rob Zandbergen, CEO van USG People. Het proces zelf is volgens hem ook niet zo interessant. “De overname is slechts het begin. Je ziet pas écht wat je hebt gekocht als je kennismaakt met de mensen. Zij vormen het daadwerkelijke kapitaal van de onderneming. Nu ik de mensen van USG Finance leer kennen, voel ik ook de trots op het bedrijf.”

Rob Zandbergen over USG Finance Professionals: “Pas als je de mensen kent, weet je écht wat je gekocht hebt”

USG People heeft zijn merken ondergebracht in drie product-marktcombinaties: General Staffing, Specialist Staffing en Professionals. Control behoort vanzelfsprekend tot de laatste groep, waarin de focus ligt op interim oplossingen door hoogopgeleide professionals. De overname was een logische stap voor USG People. “Binnen Professionals ontbrak een specialist in finance”, licht Rob Zandbergen toe. “Daarom zijn we actief op zoek gegaan naar mogelijkheden om die lacune te vullen. Control trok onze aandacht vanwege de bewezen kennis en kunde en de goede marktpositie. Ook de vakinhoudelijke achtergrond vanuit de accountancy is een pluspunt. Dit opent deuren richting een specifieke niche.”

Goede match

Volgens Rob Zandbergen past Control naadloos binnen de strategie van USG Professionals. “Persoonlijke betrokkenheid bij zowel opdrachtgever als kandidaat is de verbindende factor. Bij beide organisaties draait het niet om contracten voor grote volumes, maar om het vinden van de juiste man of vrouw voor die ene opdrachtgever. Maatwerk dus. Bij zowel USG People als Control wordt heel bewust gewerkt aan langetermijnrelaties. Daarbij gaat er net zo veel aandacht uit naar de kandidaat als naar de opdrachtgever. Candidate intimacy staat bij ons hoog in het vaandel. Want je kunt nog zo veel opdrachtgevers hebben; als kandidaten zich niet prettig voelen binnen jouw organisatie ben je nergens.”

Binden en boeien

Is het binden en boeien van professionals in deze tijd dan net zo belangrijk als in een hoogconjunctuur? “Jazeker”, antwoordt Rob Zandbergen stellig. “Er is nu weliswaar minder krapte op de arbeidsmarkt dan een aantal jaren geleden, maar écht goede mensen zijn altijd schaars. Bovendien kan de situatie snel veranderen. Een goede instroom is cruciaal, net zoals het vasthouden van talent. Dat vraagt om een doordachte visie en die kun je alleen opbouwen door in dialoog te blijven met mensen. Juist voor organisaties als de onze is het creëren van loyaliteit een interessante uitdaging. We willen dat onze interim professionals ontzettend betrokken zijn bij onze klanten, maar uiteindelijk moet hun hart bij ons blijven liggen. En dat terwijl ze maar een klein deel van hun tijd bij ons op kantoor doorbrengen.”

Van elkaar leren

“Bij dit type vraagstukken kunnen USG People en Control veel van elkaar leren”, vervolgt Rob Zandbergen. “Dat is ook een voordeel van een overname; je doet weer nieuwe kennis en inzichten op. USG People is dan wel een grote organisatie, maar we zijn niet zo eigenwijs of onbescheiden om te stellen dat we alle wijsheid in pacht hebben. Juist de frisse benadering van Control kan bij ons ogen openen. Andersom kan Control van ons leren. Die wisselwerking krijgt nu gestalte en dat is mooi om te zien. Dit heeft tijd nodig. Pas als de mensen van het overgenomen bedrijf de kans hebben gehad om te wennen aan de organisatie waartoe zij nu behoren, komt dat vliegwiel op gang. Mensen moeten zich eerst thuis voelen en deel gaan uitmaken van de familie.”

Goed gevoel

Voor Rob Zandbergen was de eerste ‘echte’ kennismaking met Control een prettige ervaring. “Tijdens het overnameproces baseer je je alleen op harde gegevens. Je kent het bedrijf vanuit de markt, ziet de cijfers, beoordeelt documenten en zet op basis daarvan een soort rituele paringsdans in. Maar of het bedrijf écht bij je past, ontdek je pas nadat de handtekeningen geplaatst zijn. Zo was het ook bij Control. We hebben veelvuldig gesproken met de oprichters, maar zij zouden de organisatie verlaten. Toen de overname eenmaal beklonken was, ontmoetten we de mensen met wie we de toekomst ingaan. Toen kreeg ik echt een gevoel bij het bedrijf.” Rob Zandbergen glimlacht als hij terugdenkt aan die eerste kennismaking. “De betrokkenheid bij het bedrijf en de trots op de eigen identiteit waren voor mij meteen voelbaar. Het is duidelijk dat Control een erg sterke basis heeft.” 

Wisselwerking

De komende tijd staat in het teken van het uitbreiden van de onderlinge wisselwerking. Bijvoorbeeld door cross-selling te bevorderen en synergievoordelen te zoeken. “Dit is een taak voor iedereen”, vindt Rob Zandbergen. “Ik ben dan wel het boegbeeld en de personificatie van het bedrijf, maar het geld wordt verdiend in andere lagen van onze organisatie. Dáár moeten dus de relaties ontstaan. In de top proberen we dat natuurlijk te stimuleren. Bijvoorbeeld door een open cultuur te bevorderen en zaken bespreekbaar te maken. Dit is een continu verbeterproces dat tijd en aandacht vergt. Eigenlijk kun je pas over een jaar de balans opmaken.”

Vertrouwen

Momenteel zijn de product-marktcombinaties Specialist Staffing en Professionals samen goed voor 40% van de omzet van USG People, terwijl 60% wordt gegenereerd door General Staffing. Een van de doelen voor de komende tijd is het vergroten van het aandeel van USG Professionals. Rob Zandbergen heeft er alle vertrouwen in dat dit lukt. “Het landschap in de wereld van professionals verandert. Kennis veroudert in rap tempo. Als je vroeger een bepaalde kwalificatie of deskundigheid had, kon je daar je hele leven op teren. Die tijd is voorbij. Voor bedrijven is het daardoor alsmaar lastiger om specialistische kennis op te bouwen. Zij hebben steeds meer generalisten in dienst, terwijl specifieke expertise wordt ingehuurd. Dat is een wezenlijk verschil met jaren geleden. Toen was de inhuur van mensen vooral een kwestie van ‘piek en ziek’.”

Focus op specialisme

“De groei van de flexibele schil van bedrijven heeft natuurlijk ook een economische oorzaak”, vervolgt Rob Zandbergen. “De economie is onbestendiger en de cycli zijn heviger. Kijk maar hoe snel een verbetering of verslechtering in België – een land met een cyclische conjunctuur – zijn weerslag heeft op onze laagcyclische diensteneconomie in Nederland. Als bedrijf moet je razendsnel kunnen reageren op veranderingen. Dat kan alleen met een grote flexibele schil. Als je vervolgens professionals gaat inhuren, zoek je mensen die specifieke materie tot in detail beheersen en volledig up-to-date zijn. Voor onze organisatie bevestigt dit eens te meer dat het aankomt op kennis. Daarom hebben wij zo veel vertrouwen in specialistische merken als Control.”

Candidate intimacy

Wat drijft de kandidaat? In welk type organisatie wil hij werken? Waar haalt hij plezier, voldoening en inspiratie uit? Hoe beter je een kandidaat kent, hoe beter je diegene kunt binden en boeien. Candidate intimacy betekent zoveel als een kandidaatgedreven aanpak. De wensen en behoeften van de kandidaat als uitgangspunt nemen in je werkwijze, wat uiteindelijk haast als vanzelfsprekend leidt tot tevreden opdrachtgevers. Candidate intimacy en customer intimacy gaan in dat geval hand in hand.

Kiezen voor interim professionals

Snel beschikken over hoogwaardige specialistische kennis, dat is een belangrijke reden om te kiezen voor de inhuur van interim professionals. Expertise waaraan slechts incidenteel behoefte is, komt daarmee direct binnen handbereik. Externe professionals onderscheiden zich door kennis, waardoor ze vaak volledig up-to-date zijn. Ideaal in een tijd waarin bedrijven zich geen overcapaciteit meer kunnen permitteren. Het voordeel van samenwerking met grotere dienstverleners is dat zij vaak een zeer uitgebreid netwerk hebben. Daardoor kunnen zij een professional presenteren die niet alleen over de vereiste kennis en ervaring beschikt, maar ook qua persoonlijkheid bij de opdrachtgever en het team past.

Focus

Focus betekent weten wat je wilt, maar zeker ook wat je níet wilt. Overal liggen kansen en mogelijkheden, maar het gaat erom dat je een weloverwogen keuze maakt en daaraan vasthoudt. Zelf geloof ik heel sterk in specialisme. Generalisten zijn er al genoeg. Met specialisten kun je het verschil maken. 

Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. Instellingen Direct Accepteren
sluiten